دسته‌بندی نشده

نقد جامع فیلم موقعیت مهدی هادی حجازی فر

 

در گفت‌وگو با پانا

نقد فیلم موقعیت مهدی

موقعیت مهدی

تهران (پانا) – مهدی کیانی کارشناس ارشد کارگردانی سینما، فیلمساز و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با پانا در جشنواره فجر گفت موقعیت مهدی به عنوان یک فیلم دفاع مقدسی شاعرانه و به عنوان اولین کارگردانی حجازی‌فر اثری ارزشمند و ستودنی با پروداکشنی قدرتمند است. که البته سایه همین شاعرانگی آنقدر پررنگ شده است که فیلم‌ساز را از معرفی عمیق‌تر اندیشه و فلسفه‌ها، و تفکر و منش باکری که اتفاقا به درد امروز جامعه و مسولین‌ می‌خورد، بازداشته است.

مهدی کیانی کارشناس ارشد کارگردانی سینما، فیلمساز و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با پانا درباره چگونگی ساخت یک فیلم از ایده تا طرح و فیلمنامه گفت: «امروزه و در میان انبوه تولیدات سینمایی و تلویزیونی در سر تا سر جهان که منجر به خلق روزانه صدها فیلم، سریال، مستند و… شده است، آن هم در شرایطی که یک اثر هنری هنوز به بازار جهانی ارائه نشده و بازخورد و اقبال عمومی در مورد آن روشن نیست. این رسانه ها و منتقدان هستند که می‌توانند در مورد تماشای یک اثر در ما اقبال ایجاد کرده و یا ما را از تماشای ان بازدارند. علاوه بر نقش رسانه ها، رویدادهایی مثل جشنواره ها به لحاظ این که دارای فیلترها و بازبینی‌هایی است.»

شاعرانه‌ای که با سوژه و مخاطب فاصله دارد

وی در پایان سخنان خود به سوژه این فیلم و شاعرانگی در این فیلم می بینیم اشاره کرد و گفت: «به عنوان جمع بندی شاعرانگی بزرگترین نقطه قوت فیلم موقعیت مهدی است، شاعرانگی و طنازی که اما بیشتر از آن که در شخصیت ها حکم فرما باشد در فضا و اتمسفر و کارگردانی تجلی پیدا کرده. پروداکشن قوی و خلق صحنه های به یاد ماندنی از دیگر نقاط قوت این اثر است که در کنار قصه های غرور انگیر و کوتاهِ لابه لای فیلم اتفاق خوبی را رقم زده است.»

کیانی ادامه داد: «اپیزودبندی ها و نام گذاری زیبا و شاعرانه‌شان در انسجام بخشیدن به ذهن مخاطب برای هر قصه موفق بوده اما به همان اندازه یکپارچگی کلی اثر را به خطر انداخته است.»

وی اضافه کرد: «نام گذاری مستقیم و اشتباه عنوان فیلم که ارتباطی با مود عاشقانه اثر ندارد، وارد نشدن به عمق کارکترها و شخصیت ها، تیپیکال بودن آن‌ها، عدم همزاد پنداری با کارکتر ها، دور ماندن مخاطب از کارکترهای فیلم، عدم پرداخت به عمق فلسفه فکری کارکترها به خصوص شهید باکری، عدم ایجاد کاریزما در کارکتر های شاخص اثر، دیده نشدن کاریزمای پر مهر و محبت و ارام شهید باکری در چهره حجازی فر، معرفی ناقص این شهید بزرگوار و بازنکردن منش و ابعاد اندیشه ای و شخصیتی او، اصلی ترین نقاط ضعف این اثر تلقی می شوند که از تاثیرگذاریِ این اثر کاسته اند. و رفتار مهدی و رزمندگان در خط مقدم بیشتر از آن که تداعی گر آرامش و عادت انها به آن شرایط باشد، بی خیالی و بی تفاوتی و بی اهمیتی به ان اوضاع و شرایط را تداعی کرده است، تعهدی که مهدی به یارانش دارد در دیالوگ هایش تجلی پیدا کرده اما در رفتار، بازی و میزانسن هایش در خط مقدم یا حتا پیش خانواده اش تجلی نیافته است.»

کیانی یادآور شد: «در نهایت موقعیت مهدی به عنوان یک فیلم دفاع مقدسی شاعرانه و به عنوان اولین کارگردانی حجازی فر اثری ارزشمند و ستودنی با پروداکشنی قدرتمند است. که البته سایه همین شاعرانگی انقدر پررنگ شده است که فیلم‌ساز را از معرفی عمیق تر اندیشه و فلسفه ها، و تفکر و منش باکری که اتفاقا به درد امروز جامعه و مسولین‌ میخورد، بازداشته است. و لذا از این بُعد نه مخاطبی که باکری و عظمت وی را میشناسد قانع می‌کند. و نه باکری را کامل و جامع به مخاطبی که او را نمی‌شناسد»

لینک کامل خبر در پانا http://pana.ir/news/1253930

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *