دسته‌بندی نشده

واکنش چین به احتمال شکل گیری ائتلاف دریایی ایران و کشورهای منطقه

سخنگوی وزارت خارجه چین از شکل‌‎گیری ائتلاف دریایی میان ایران و کشورهای منطقه حمایت کرد.


به گزارش ایسنا، وانگ ون‌بین، سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه در کنفرانس خبری هفتگی خود در پاسخ به سوالی در رابطه با ائتلاف دریایی ایران با کشورهای منطقه گفت: حفظ صلح و ثبات منطقه خلیج در خاورمیانه به بهزیستی کشورها و مردم منطقه بستگی دارد و برای حفظ صلح جهانی، ارتقای رشد اقتصادی جهانی و حفظ ثبات در تامین انرژی از اهمیت حیاتی برخوردار است.


وی افزود: چین از حل و فصل مناقشات میان کشورهای منطقه و تقویت حسن همجواری و دوستی از طریق گفت‌وگو و رایزنی حمایت می‌کند. ما همچنین از اینکه کشورهای منطقه از طریق همبستگی به دنبال پیشرفت باشند و آینده‌شان را در دستان خودشان نگاه دارند حمایت می‌کنیم. چین به عنوان دوست خوب کشورهای منطقه، به نقش مثبت و سازنده خود در توسعه صلح و امنیت منطقه‌ای ادامه می‌دهد.


امیر دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش روز شنبه با بیان این‌که «ائتلاف جدید دریایی با کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در حال شکل‌گیری است» یادآور شد: ائتلاف دریایی که قبلا با روسیه، چین، عمان و پاکستان شکل گرفته بود امروز در حال گسترش است. این ائتلاف با کشور هند و با کشورهای منطقه از جمله عربستان، امارات، قطر، بحرین و عراق به زودی شکل می‌گیرد. با شکل گیری این ائتلاف به زودی شاهد عاری بودن منطقه از هرگونه نیروی غیر موجه خواهیم بود.


اواخر هفته گذشته، خبرگزاری وام امارات متحده عربی گزارش داده بود که وزارت امور خارجه امارات در بیانیه‌ای اعلام کرد  که امارات دو ماه پیش از مشارکت خود در ائتلاف «قدرت دریای متحد» خارج شده بود.


ائتلاف «قدرت دریای متحد» متشکل از ۳۴ کشور به رهبری است که هدف آن تضمین امنیت و مقابله با تروریسم و دزدی دریایی در منطقه دریای سرخ و خلیج فارس اعلام شده است و مقر اصلی آن در بحرین قرار دارد.


تیم هاوکینز، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در واکنش به اظهارات فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران مدعی شد که «این ادعا با اقدامات ایران مطابقت ندارد.»


سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، کشوری که با هزاران کیلومتر فاصله از خاورمیانه، فعالیت‌های مداخله‌جویانه نظامی آن در این منطقه از عواملی است که امنیت و ثبات منطقه را تهدید می‌کند، در گفت‌وگویی اختصاصی با بریکینگ دیفنس با مطرح کردن ادعاهایی علیه نقش ایران در منطقه گفت: «کشور شماره یک بی‌ثباتی منطقه مدعی است که می‌خواهد یک ائتلاف امنیتی دریایی برای حفاظت از آب‌هایی که خود آن‌ها را تهدید می‌کند تشکیل دهد.»


 هاوکینز در این گفت‌وگو گفت که «این ادعا با عقل جور درنمی‌آید.»


این مقام نیروی دریایی آمریکا مدعی شد که ایران تنها در دو سال گذشته به ۱۵ کشتی تجاری با پرچم‌های بین‌المللی یا حمله کرده یا آن‌ها را توقیف کرده است.


او گفت: «اقدامات مهم هستند. به همین دلیل است که ما با شرکای خود در حال تقویت دفاع در اطراف تنگه هرمز هستیم.»

منبع خبر: خبر گزاری ایسنا

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *