دسته‌بندی نشده

کامفیل و موارد استفاده ی آن

کامفیل و موارد استفاده ی آن

کامفیل در واقع نوعی از پانسمان است که برای زخم های سطحی با ترشحات اندک، مانند سوختگی های سطحی، زخم پا، ساییدگی پوست و … به کار می رود. همچنین کامفیل در بیمارانی که به علت وجود بیماری های خاص، قسمتی از پوست بدن خود را از دست می دهند و یا بخشی از پوست میمیرد و خون رسانی به آن ناحیه انجام نمی شود نیز کاربرد دارد.

کامفیل را می توان در زخم بستر های سطحی که ترشحات کم و یا متوسط دارند نیز استفاده نمود. جهت تعویض کامفیل زمان مشخصی در نظر گرفته نشده است و بسته به میزان ترشحات زخم بایستی اقدام به تعویض پانسمان نمود. توجه کنید که بهترین زمان برای تعویض کامفیل، هنگامی است که سطح روی پانسمان تغییر رنگ داده و پانسمان به لحاظ ترشحات زخم اشباع شده است.

معمولا در زخم های کوچک ممکن است تا حداکثر یک هفته نیاز به تعویض نداشته باشیم. حال آن که در زخم های بزرگ تر و وسیع تر ممکن است هر 2 تا 3 روز نیاز باشد تا پانسمان روی زخم را تعویض نماییم. همچنین توجه کنید که اندازه ی پانسمان را طوری انتخاب کنید که حداقل 1 سانتی متر خارج از تمام لبه های زخم باشد.

کامفیل ها در انواع مختلفی تهیه و تولید می شوند که هم می توان از آن ها به عنوان پانسمان اولیه بر روی زخم استفاده کرد و هم می توان آن را بر روی پانسمان اولیه قرار داد. یکی از معروف ترین برند های فعال در این زمینه برند کلوپلاست است که از انواع آن می توان کامفیل مربعی، کامفیل شفاف، کامفیل ضربدری، کامفیل بیاتین و بیاتین آلژینات ساده و نقره دار، بیاتین سوپر و ژل پیوریلون را نام برد.

همچنین دقت کنید که برای خرید کامفیل از فروشگاه های مجاز تجهیزات پزشکی استفاده کرده تا از ضمانت اصل بودن کالا و قیمت مناسب آن اطمینان حاصل نمایید

ویژگی های پانسمان کامفیل

کامفیل ها معمولا به شکل توری تولید می شوند تا شما بتوانید از وضعیت زخم خود اطلاع پیدا کرده و تغییرات زخم را بدون برداشتن پانسمان متوجه شوید. علاوه بر این کامفیل به گونه ای طراحی می شود که به دلیل وجود ماده ی هیدرو کلوئید در آن، با ادغام با ترشحات زخم، حالت ژله ای به خود می گیرد و فضایی مرطوب را در زیر کامفیل به وجود می آورد تا زخم سریع تر بهبود یابد.

لبه های کامفیل که اغلب نازک طراحی شده اند، باعث می شوند تا با حالت چسبندگی خود، به پوست اطراف زخم متصل شده و از عبور مواد خارجی به سمت زخم جلوگیری نماید. پانسمان کامفیل همچنین می تواند حفره های زخم را به خوبی پر کرده و از بافت و رشته های عصبی موجود در آن محافظت نماید.

پانسمان کامفیل دارای خاصیت ضد آب بوده و بیمار می تواند به همراه آن به حمام رفته و خود را بشوید. این پانسمان با دارا بودن پلی اورتان در لایه ی هیروکلوئید از ورود هر گونه آلودگی و میکروب به داخل زخم جلوگیری کرده و در نتیجه احتمال ابتلا به عفونت را در زخم کاهش می دهد.

پانسمان کامفیل با دارا بودن بافتی نرم و منعطف می تواند در افراد با گروه های سنی مختلف و نیز در هر قسمتی از بدن استفاده شده و راحتی و آسایش ناشی از عدم محدودیت حرکت به واسطه ی پانسمان را، برای بیمار به ارمغان آورد.

علاوه بر موارد ذکر شده این نوع از پانسمان می تواند اصطکاک و آسیب به پوست و زخم را به حداقل رسانده و در هنگام برخورد زخم با لباس یا تشک با وجود بافت نرم کامفیل، بیمار درد زیادی را احساس نکند.

چسب کامفیل برای زخم های با ترشحات کم تا متوسط کاربرد داشته و به عنوان پانسمان ثانویه بر روی ژل پیوریلون و بياتين آلژينات استفاده می شود.

مزایای استفاده از پانسمان مدرن کامفیل

پانسمان های سنتی که متاسفانه هنوز هم در برخی موارد و بیمارستان ها به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند، ویژگی های پانسمان های مدرن را نداشته و معایب زیادی دارند. به طور مثال در هنگام تعویض پانسمان های سنتی، فیبر و الیاف آن ها درون زخم جا مانده و برای جدا کردن آن ها از روی زخم، بیمار دچار رنجش خاطر می شود.

ویژگی مهم دیگری که پانسمان مدرن کامفیل را از انواع سنتی پانسمان متمایز می سازد، خاصیت ضد آب بودن آن است. پانسمان مدرن کامفیل با خاصیت ضد آب و ضد میکروب بودن، اجازه ی عبور آب و میکروب ها را به درون محل زخم نداده و به این طریق باعث التیام هر چه بهتر و سریع تر زخم می شود.

همچنین پانسمان مدرن کامفیل به علت فوم های حلقوی موجود در لایه ی بیرونی، نرم و منعطف بوده و احساس درد را در هنگام برخورد بیمار با محیط اطراف کاهش داده و در نتیجه برای بیمار رضایتمندی را به همراه خواهد داشت. این پانسمان های مدرن علاوه بر نرم بودن و خواص ضد فشاری آن ها که درد را در محیط اطراف زخم پخش می کنند، قابل برش زدن بوده و بیمار یا پرستار می تواند بر اساس اندازه ی زخم، آن را برش داده و استفاده نماید.

این نوع از پانسمان با پوست و زخم سازگاری مناسبی داشته و به لحاظ خرید و قیمت بسیار مقرون به صرفه می باشد. اللبته توجه کنید که برای خرید پانسمان کامفیل بهتر است از طریق فروشگاه های تجهیزات پزشکی معتبر نظیر فروشگاه اینترنتی تجهیزات پزشکی سدان که نماینده رسمی پانسمان کامفیل استفاده کرده تا خریدی امن و راحت را تجربه نمایید.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *