دلایل اهمیت بازاریابی محتوا چیست؟

دلایل اهمیت بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا از مهم‌ترین فاکتورهای موفقیت هر کسب‌وکار است و برای موفقیت در این حوزه باید یک استراتژی محتوایی کارآمد، دقیق و حساب شده داشته باشیم. ازطریق بازاریابی محتوایی می‌توان اعتماد کاربران و مشتریان را جلب کرده و آگاهی از برند را افزایش داد.

علاوه بر این، بهبود سئو سایت و افزایش نرخ تبدیل از دیگر مزایای تدوین استراتژی‌های موفق محتوا هستند. در بوتیک بازاریابی اکرم برنجی با استفاده از روش‌های علمی و عملی کارآمد در حوزه بازاریابی تلاش می‌شود بهترین استراتژی‌ها برای موفقیت کسب‌وکارها ارائه شود.

استراتژی محتوا چیست؟

در بازاریابی دیجیتال با اصطلاحاتی همچون بازاریابی محتوا و استراتژی محتوا روبه‌رو می‌شویم. منظور از استراتژی محتوا برنامه‌‌های دقیق و جامعی هستند که هدف آن‌ها جذب مخاطبان بیشتر و تبدیل آن‌ها به مشتریان حقیقی است. ازطریق استراتژی‌های محتوایی تصمیم می‌گیریم که برای هرکدام از کانال‌های شبکه‌های اطلاع‌رسانی چه محتوایی تهیه و منتشر شود.

با داشتن استراتژی، می‌توان محتوای ارزشمند و باکیفیت تولید کرده و با جذب و درگیرکردن مخاطبان اعتماد آن‌ها را افزایش داد. افزایش ترافیک سایت و اعتبار جستجوی سایت ازطریق تدوین و تولید محتوای مناسب به دست می‌آید. استراتژی محتوا را باید نقشه راهی در نظر گرفت که بازاریابی محتوا را هدایت کرده و آن را در مسیر صحیح به‌پیش می‌برد. به‌عبارت‌دیگر باید گفت که استراتژی‌های محتوا تاکتیک‌های بازاریابی محتوا را تعیین می‌کند.

بوتیک بازاریابی اکرم برنجی تیمی متشکل از تولیدکنندگان محتوا، مترجمان و استراتژیست‌های محتوایی است که در همکاری با یکدیگر بهترین ایده‌ها و استراتژی‌های محتوایی را طراحی و اجرا می‌کنند.

مراحل تدوین استراتژی محتوا

برای موفقیت در بازاریابی محتوا باید ابتدا یک استراتژی محتوایی جامع تدوین کرد. به‌عبارت‌دیگر موفقیت در بازاریابی محتوایی بدون داشتن یک استراتژی و نقشه راه دقیق میسر نیست. براین‌اساس باید مراحل تدوین استراتژی را بادقت و گام‌به‌گام دنبال کرد. این مراحل عبارت‌اند از:

  • بررسی موقعیت کسب‌وکار: جایگاه کسب‌وکار شما در بازار، شناخت مخاطبان هدف، وضعیت کنونی کسب‌وکار، مزایای رقابتی و…
  • تعیین اهداف: در این مرحله باید هدف خود را تعیین کنیم. اهدافی مانند افزایش ترافیک، برندسازی، افزایش نرخ تبدیل و…
  • تحقیق کلمات کلیدی: یافتن کلمات کلیدی کسب‌وکار خود برای دیده‌شدن در بین رقبا و جذب مخاطبان هدف
  • تحلیل رقبا: آنالیز رفتارهای رقبا در تولید محتوا، بازاریابی و بررسی نقاط ضعف و قوت آن‌ها برای درس‌گرفتن
  • شناخت پرسونای مشتری: آگاهی از ویژگی‌های احساسی، شخصیتی، رفتاری، علایق و نیازهای مخاطبان
  • پردازش اطلاعات: جمع‌آوری اطلاعات و پردازش آن‌ها برای شناخت بیشتر بازار، مشتریان و…
  • ترسیم هرم محتوا: استفاده از مدل AIDA شامل آگاهی از برند، تمایل و اقدام که یک مدل سلسله‌مراتبی است و سفر مشتری قبل از تصمیم برای خرید را ترسیم می‌کند.
  • آماده‌سازی تقویم محتوا: بدون داشتن تقویم محتوایی دقیق و جامع عملاً نمی‌توان استراتژی محتوایی مؤثر تدوین کرد. بدون داشتن تقویم محتوا، تیم تولید محتوا از تکالیف و وظایف خود آگاه نیست و نمی‌توان انتظار بازاریابی محتوایی اثربخش داشت.

https://s32.picofile.com/file/8482114568/content_marketing_2.jpg

هدف از بازاریابی محتوا

یکی از رویکردهای مهم و استراتژیک بازاریابی، بازاریابی محتوا است که هدف آن تولید و انتشار محتواهای مرتبط و باکیفیت است. محتوای باکیفیت محتوایی است که مخاطبان هدف را جذب کرده و با جلب‌اعتماد آن‌ها به سود مناسبی در کسب‌وکار خود برسد؛ درنتیجه بازگشت سرمایه افزایش‌یافته و می‌توان به سود بالایی رسید. بازاریابی محتوایی انواع مختلف دارد که عبارت‌اند از:

  • وبلاگ
  • ویدئو
  • پادکست
  • اینفوگرافیک
  • شبکه‌های اجتماعی

همراه با تیم بوتیک بازاریابی اکرم برنجی می‌توانید از موفقیت در کسب‌وکار خود مطمئن شوید؛ زیرا آنچه این تیم خلاق و تجربه‌محور ارائه می‌دهد راهکارهای منحصربه‌فردی هستند که امتحان خود را به‌خوبی پس داده و منطبق بر روش‌های علمی بازاریابی هستند.

مزایای بازاریابی محتوایی

بر اساس آنچه مؤسسه Content Marketing Institute ارائه کرده است هدف از بازاریابی محتوایی فرایندی دائمی است که در فرایند جامع بازاریابی جایگاه مهمی داشته و بر مالکیت رسانه، نه اجاره آن، متمرکز می‌شود. افزایش آگاهی از برند، افزایش ترافیک سایت، افزایش اعتماد مشتریان و افزایش نرخ بازگشت سرمایه برخی از مزایای بازاریابی محتوا هستند. در ادامه به سایر مزایای conten marketing می‌پردازیم.

1. تبدیل لید به مشتری

با داشتن یک استراتژی محتوای مفید و مؤثر می‌توان در بازاریابی محتوایی عملکرد موفقی داشت. یک محتوای هدفمند و باارزش با افزایش آگاهی از برند مخاطبان بیشتری جذب کرده و می‌تواند اعتماد آنان را جلب کند. در ادامه می‌توان با شناخت پرسونای مشتری، شناخت علایق و نیازمندی‌های مشتریان، آنان را به مشتریان حقیقی تبدیل کرد.

2. بهبود سئو سایت

راهکارهای زیادی برای بهبود استراتژی محتوا سئو سایت وجود دارد؛ ولی هیچ‌کدام از آن‌ها به‌اندازه بازاریابی محتوا و تولید محتوا کارآمد نیست. بنا بر گفته نیل پتل «سئو نیازمند محتوا است و بدون محتوا، سئو معنایی ندارد. سایت شما به نوشتارها، واژگان، عبارات، کلیدواژه‌ها و مطالب مفید نیاز دارد. شاید بگویید این حرف کلیشه‌ای شده؛ ولی محتوا پادشاه است.»

آنچه موجب می‌شود سایت‌های مختلف، در رتبه‌بندی موتورهای جستجو رتبه بالاتری کسب کنند محتوای باکیفیت و کلمات و عبارات مشخصی است که در محتوای آن‌ها وجود دارد. برای داشتن کلمات کلیدی بیشتر باید مطالب بیشتر و مفیدی داشته باشید تا سئو سایت افزایش یابد.

  1. بهبود روابط عمومی

تعامل با مشتریان و مخاطبان نقش بسیار مهمی در جلب‌اعتماد مخاطبان و افزایش اعتماد آنان دارد. امروزه دیگر برای ارتباط با مشتریان و مخاطبان خود به مسئول روابط‌عمومی نیاز ندارید و یک محتوای مناسب می‌تواند این نقش را به‌خوبی ایفا کند. پست‌های وبلاگ، اینستاگرام، محتواهای متنی، ویدئو، پادکست و… همگی می‌توانند با مخاطبان ارتباط خوبی برقرار کنند.

https://s32.picofile.com/file/8482114576/content_marketing_3.jpg

4. بهبود خدمات مشتریان

از دیگر مزایای بازاریابی محتوا می‌توان بهبود خدمات مشتریان را نام برد. ازطریق ارائه مطالب آموزشی مربوط به خدمات یا محصولات خود به آن‌ها کمک می‌کنید تا اطلاعات مفیدی در این زمینه کسب کرده و بر اساس نیاز یا علاقه خود آن را انتخاب کنند. بخش پرسش‌های متداول در محتوا نیز می‌تواند به مشتری کمک کند تا ابهاماتی که ممکن است با آن‌ها روبرو شود رفع شوند.

با به‌اشتراک‌گذاری مطالب آموزشی و اطلاع‌رسانی آن‌ها ازطریق بازاریابی محتوا اعتماد مشتریان را جلب کرده و این حس به آنان القا می‌شود که آنان عضوی از یک اجتماع هستند. این مورد نیز نقش مهمی در وفاداری به برند داشته و مشتریان محصول یا خدمات شما را تبلیغ می‌کنند.

دریافت بهترین خدمات بازاریابی محتوا با بوتیک اکرم برنجی

بازاریابی محتوا بخش مهمی از دیجیتال مارکتینگ است و بدون وجود آن نمی‌توان به موفقیت در کسب‌وکار دست‌یافت. برای داشتن یک بازاریابی محتوا باید ابتدا یک استراتژی محتوایی جامع، دقیق و هدفمند تدوین کرد. در تدوین استراتژی محتوا باید مراحلی مانند بررسی موقعیت کسب‌وکار، تعیین اهداف، تحقیق کلمات کلیدی، شناخت پرسونای مشتریان و… را انجام داد. بازاریابی محتوایی موجب افزایش آگاهی از برند، بهبود سئو سایت، بهبود خدمات مشتریان، وفاداری به برند و… می‌شود.

تیم بوتیک بازاریابی اکرم برنجی با داشتن تجربه بالا در حوزه بازاریابی دیجیتال، تدوین استراتژی‌های مؤثر بازاریابی، انواع بازاریابی محتوا و… بهترین خدمات و راهکارهای بازاریابی موفق را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *