دسته‌بندی نشده

9 درس مهم زندگی که ۱۰۰ساله‌ها به شما یاد می‌دهند

همه ما وقتی به چندین سال بعد و رسیدن به سنین پیری فکر می‌کنیم، می‌ترسیم فرصت‌مان برای زندگی را از دست بدهیم. نگرانیم از این که نکند آن‌قدر که باید از زندگی‌مان لذت نبرده باشیم و یا شاید حتی ناامید شویم. برای اینکه بدانیم یک زندگی خوب چه ویژگی‌هایی دارد، تصمیم گرفتیم از افراد ۱۰۰ساله و حتی مسن‌تر کمک بگیریم. ابتدا ۹ درس مهم زندگی که این عزیزان به شما یاد می‌دهند را توضیح می‌دهیم و سپس توصیه‌هایی را بیان خواهیم کرد که شنیدن‌شان از زبان ۱۰۰ساله‌ها حتما برای شما شیرین است و نگاهی تازه درباره زندگی به شما می‌آموزد.

۱. شادی از کارهایی که انجام می‌دهید، نشئت می‌گیرد

وقتی با فردی مسن صحبت می‌کنیم، بیشتر چیزهایی که با شادی از آن یاد می‌کند تجربیات شیرینش است. خاطرات خوش گذشته و کارهایی که در طول این سال‌ها انجام داده، تمام چیزی است که می‌تواند لبخند بر روی لب‌هایش بیاورد. خاطراتی که این عزیزان با شادی برای ما تعریف می‌کنند، یک نشانه است: نشانه‌ای که می‌گوید باید با تمام وجود زندگی کنیم، نه اینکه فقط یک آدم زنده باشیم!

اگر می‌خواهید چندین سال بعد که به گذشته فکر می‌کنید راضی و خشنود باشید، باید از فرصت امروزتان استفاده کنید و کارهایی را که به آنها علاقه دارید، انجام دهید و با افرادی که دوستشان دارید، خاطرات خوب بسازید.

۲. نگرش مثبت و خوش‌بینی، شادی به‌دنبال دارد

تاثیر خوش بین بودن بر شادی

بسیاری از این ۱۰۰ساله‌ها یا افرادی که بیشتر سن دارند، جنگ‌‌ها و سختی‌های زیادی را از سر گذرانده‌اند؛ با وجود این، خوش‌بینی و نگرش مثبت‌شان را همچنان حفظ کرده‌اند. یکی از این افراد، فردی است که ۲ جنگ بزرگ را در طول زندگی‌اش تجربه کرده، اما همچنان معتقد است که فرد خوش‌شانس و خوشبختی است. یکی از مهم‌ترین توصیه‌های مشترک این افراد این است که نباید مدام در تعقیب سعادت و خوشبختی باشید؛ بلکه باید با همین چیزهایی که دارید، خوشحال و راضی باشید.

برای لذت بردن از زندگی باید عینک بدبینی را از چشم‌هایتان بردارید، مثبت‌اندیشی را تمرین کنید و قدر داشته‌هایتان را بدانید.

۳. شادی همین لحظه‌ای است که زندگی می‌کنید

زندگی کردن در لحظه

سن فقط یک عدد است. نباید حسرت سال‌هایی که گذشته است را بخورید یا برای شاد بودن منتظر لحظه‌ای در آینده باشید. گذشته‌ها گذشته و دیگر نمی‌توانید آن را تغییر بدهید. فکر کردن به دردهای قدیمی، حسرت خوردن و پشیمان بودن سودی ندارد. با این کار فقط شادی و سلامتی امروزتان را از خودتان دور می‌کنید. اگر می‌خواهید فرد شادی باشید، یاد بگیرید که در لحظه زندگی کنید و از حسرت گذشته و انتظار برای آینده دست بردارید.

۴. عشق و زندگی مشترک لازمه رسیدن به شادی در طولانی‌مدت است

شیرین‌ترین خاطرات این افراد مسن، لحظاتی است که در کنار همسر خود گذرانده‌اند. آنها با لبخندی دل‌نشین بر لب، از سال‌های گذشته و زندگی مشترک‌شان صحبت می‌کنند. حمایت عاطفی همسرشان یکی از مهم‌ترین چیزهایی است که این عزیزان از آن یاد می‌کنند.

با عشق زندگی کردن و شاد بودن کنار کسی که دوستش داریم، درمان همه دردهاست. ما در مورد نحوه تأثیرگذاری ازدواج یا روابط طولانی‌مدت بر روی زندگی مطالعه‌ای نداریم، اما لبخندی که این افراد ۱۰۰ساله هنگام حرف زدن از همسرشان بر لب دارند، به‌خوبی گویای همه‌چیز است. حتی افرادی که سال‌هاست از همسرشان جدا شده‌اند هم می‌گویند که خاطرات شیرین زیادی از زندگی زناشویی خود دارند و این خاطرات هنوز آنها را خوشحال می‌کند.

۵. غذای طبیعی و سالم بخورید تا احساسی خوب و عمری طولانی داشته باشید

تاثیر خوردن غذای سالم بر سلامت بدن و عمر طولانی

بسیاری از این افراد ۱۰۰ساله می‌گویند احساس قدرت می‌کنند. اینها افرادی هستند که از نظر جسمی و روحی فعال هستند و چیزهای زیادی برای به‌اشتراک‌گذاری با دیگران دارند. بسیاری از این افراد در مورد خوردن غذای تازه‌ای که خودشان آن را پرورش داده‌اند، صحبت می‌کنند. سلامتی یکی از بزرگ‌ترین موهبت‌های طبیعت به ماست. با خوردن غذاهای سالم و طبیعی برای حفظ آن تلاش کنید.

۶. برای داشتن زندگی بهتر و طولانی‌تر خودتان را با زندگی تطبیق بدهید

همه ما روزهای خوب و بد زیادی را پشت سر گذاشته‌ایم و در آینده نیز تجربه خواهیم کرد. زندگی ادامه دارد، با تمام سختی‌ها و اتفاقات و چالش‌هایش! برنده واقعی کسی است که بتواند خودش را با زندگی سازگار کند. افرادی که خودشان را با زندگی سازگار می‌کنند، عملکرد بهتری دارند. این بخشی از نگرش مثبت است؛ آنها به‌جای ترس از تغییر، به استقبال فرصت‌های جدید می‌روند.

۷. به دیگران کمک کنید

کمک کردن به دیگران

کمک به دیگران یکی از راه‌های ایجاد ارتباطات سازنده است. مهربان بودن و کمک به دیگران احساس خوبی به شما می‌دهد و افسردگی و اضطراب را از شما دور می‌کند؛ به‌علاوه راه خوبی برای فعال ماندن بعد از بازنشستگی است.

۸. همیشه به یادگیری و کسب دانش ادامه بدهید

یکی از توصیه‌های مهم افراد ۱۰۰ساله ادامه دادن روند یادگیری است. آنها توصیه می‌کنند که در طول زندگی‌تان یادگیری را چه در مدرسه و دانشگاه و چه در خارج از آن، ادامه بدهید.

برای یادگیری در هر زمینه‌ای کنجکاو باشید. کنجکاو بودن زندگی را جالب و سرگرم‌کننده می‌کند. داشتن اطلاعات بیشتر در هر زمینه‌ای احساس لذت‌بخشی برای شما به ارمغان خواهد آورد.

۹. ذهن‌آگاهی را تمرین کنید

تمرین ذهن‌آگاهی

افراد ۱۰۰ساله تمایل دارند که به‌جای نگرانی در مورد برنامه‌ها، حسرت‌ها و گیر افتادن در فشار و نگرانی، در لحظه زندگی کنند. آنها قدر وقت‌گذرانی با خانواده و دوستانشان را می‌دانند و از اتفاقات ساده مانند بوییدن یک گل خوش‌بو در بهار یا قدم زدن روی چمن به‌راحتی لذت می‌برند.

لذت بردن از همین لحظه‌ای که می‌گذرد، بهترین کاری است که هرکس می‌تواند انجام بدهد. توصیه بسیار خوبی که در این زمینه وجود دارد، تقویت ذهن‌آگاهی است. با این کار، در آرامش فرو می‌روید و در عرض چند دقیقه احساس شادی وجودتان را فرا می‌گیرد. ذهن‌آگاهی زندگی شما را سرشار از شادی و رضایت خواهد کرد و به شما یاد می‌دهد که چگونه می‌توانید به‌راحتی بر مشکلات غلبه کنید.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *