دسته‌بندی نشده

افزایش آتش سوزی ها و ضرورت نصب تجهیزات اعلام و اطفاء حریق

آتش‌سوزی یکی از خطراتی است که همیشه احتمال وقوع دارد و هر ساله تلفات جانی و خسارات مالی قابل توجهی از خود بر جای می‌گذارد. با آغاز فصل گرما، آتش‌سوزی‌ها نیز در نقاط مختلف ایران رو به افزایش بوده است.


به گزارش ایسنا به نقل از کیوپیکت، در اواسط خرداد و فقط طی سه روز، دو آتش‌سوزی در دو بازار تهران رخ داد. در حدود ساعت ده صبح روز سه‌شنبه 16 خرداد 1402 یک انبار چسب در بازار بزرگ تهران دچار حریق شد و در 19 خرداد حریق مشابهی در بازار تجریش تهران رخ داد.


در سومین آتش‌سوزی قابل توجه، یک انبار لاستیک در 27 خرداد در رباط کریم دچار حریق گشت. همچنین از جدیدترین حریق‌ها در سایر نقاط ایرانی کافی است به آتش‌سوزی گسترده در بازارچه امین شهرستان نقده در استان آذربایجان غربی اشاره کنیم که در 4 تیر 1402 رخ داد و بیش از 25 نفر در اثر آن مصدوم شدند اما علل افزایش آتش‌سوزی در ایران به ویژه در بازارها و انبار کالاها چیست و چرا نصب تجهیزات اعلام و اطفاء حریق برای پیشگیری و کنترل آنها ضروری است؟


بنا به بررسی کارشناسان ایمنی، بسیاری از حریق‌ها در ساختمان‌ها، مغازه‌ها و انبارهایی رخ داده که زیرساخت‌های اصولی و ایمن نداشته‌اند. همچنین تغییر کاربری‌های غیرقانونی از قبیل تبدیل بخشی از ساختمان به انبار کالا یا کارگاه تولیدی و عدم رعایت الزامات ایمنی باعث بروز آتش‌سوزی گشته است.


در موارد بسیاری، انبارداری غیراصولی و قرار دادن کالاها و مایعات قابل اشتعال در شرایط ناایمن، منجر به حریق شده است. سقف‌های شیروانی قدیمی، عدم ایمن بودن کابل‌های برق، فقدان توجه به اخطارهای سازمان آتش نشانی و فرسودگی و پایین بودن ایمنی ساختمان‌ها از جمله علل افزایش آتش‌سوزی‌ها در شهرهای مختلف ایران بوده است.


در نهایت، فقدان سیستم‌های ایمنی و حفاظت از حریق مثل تجهیزات اعلام و اطفاء حریق یکی از علل مهم افزایش آتش‌سوزی در مناطق مختلف ایران بوده است.


ایمنی آتش نشانی به اقداماتی اطلاق می‌شود که برای جلوگیری یا به حداقل رساندن خطر آتش‌سوزی و تضمین ایمنی افراد و اموال می‌شود.


سیستم‌های حفاظت در برابر حریق نیز، سیستم‌های مکانیکی یا الکتریکی هستند که برای شناسایی و خاموش کردن حریق یا محدود کردن گسترش آن طراحی شده‌اند. این سیستم‌ها می‌توانند شامل تجهیزاتی چون پنل‌ها، دتکتورها، شستی‌ها، آژیرها و فلاشرهای اعلام حریق باشند. تجهیزات اعلام حریق وظیفه تشخیص و هشدار آتش‌سوزی را بر عهده دارند.


افزایش آتش‌سوزی‌ها و ضرورت نصب تجهیزات اعلام و اطفاء حریق


در مرحله بعد سیستم اطفاء حریق وارد عمل می‌شود که شامل تجهیزاتی مثل انواع خاموش‌کننده‌ها و کپسول‌های آتش نشانی، سیستم اطفاء آبی یا فوم مثل اسپرینکلرها یا سیستم اطفاء گازی چون دی اکسید کربن، FM200 یا آیروسل است.


تجهیزات اعلام و اطفاء حریق را می‌توان در ساختمان‌ها و سایر سازه‌ها نصب کرد تا امکان تشخیص و اطفاء سریع حریق را فراهم کند و احتمال آسیب به اموال و تلفات جانی را به حداقل برساند.


بر اساس مبحث سوم مقررات ملی ساختمان که به حفاظت از ساختمان‌ها در برابر حریق اختصاص دارد و همچنین طبق مقررات سازمان آتش نشانی برخی ساختمان‌ها با توجه به شرایط تصرفات، نوع کاربری و متراژ باید نسبت به ایمن‌سازی اماکن خود برای مقاوم‌سازی سازه‌های فلزی در برابر حریق، تعبیه سیستم‌های کشف و اعلام حریق، اطفاء حریق، تهویه و اگزاست فن اقدام نمایند؛ بنابراین، عدم نصب تجهیزات اعلام و اطفاء حریق، مانع صدور پایان کار ساختمان یا منجر به اخطارهای سازمان آتش نشانی خواهد شد.


“https://qpket.com/”>کیوپیکت اولین سامانه تخصصی تجهیزات ایمنی و آتش نشانی با ایجاد شاهراه ارتباطی میان فعالان حوزه و گردآوری جامعه‌ای متشکل از خریداران و مصرف‌کنندگان و از سوی دیگر تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان دست اول در ایران، از چند سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده است.


این سامانه با حذف واسطه‌گری و امکان استعلام قیمت بی‌واسطه، سود بیشتر برای فروشنده و خرید ارزان‌تر برای مشتری را تضمین نموده است.


در حال حاضر سامانه تخصصی کیوپیکت امکان خرید و فروش بی‌واسطه انواع تجهیزات زیر را فراهم نموده است:


هر یک از دسته‌های فوق دارای زیردسته‌های متعددی است که به طور کلی نزدیک به 8000 محصول موجود در سامانه کیوپیکت را شامل می‌شود.


امکان دریافت پیشنهاد فنی آنلاین، مقایسه قیمت جدیدترین کالاها، استعلام قیمت بی‌واسطه و خرید با کمترین قیمت، از ارزش‌های پیشنهادی منحصربه‌فردی است که کیوپیکت را به یکی از بزرگترین بازار آنلاین تجهیزات ایمنی صنعتی و آتش نشانی در ایران بدل ساخته است.


برای کسب اطلاعات تکمیلی، دریافت مشاوره رایگان و خرید و فروش بی‌واسطه با بیشترین بهره‌وری هم اکنون با کارشناسان کیوپیکت تماس حاصل فرمایید.


شماره‌های تماس با کیوپیکت:


09361255000


88222805


88222806

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز
لینک مطالب دیگرآموزش چاپ و بسته بندی توسط حامد ایرانپور

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *