دسته‌بندی نشده

اوکراین در سودای اتمی شدن

مسکو- ایرنا- ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که شرکت کنندگان در تفاهم نامه بوداپست (سندی که بر اساس آن اوکراین زرادخانه هسته‌ای خود را از بین برد) را برای رایزنی فرا می‌خواند و در صورتی که این دیدار برگزار نشود، تفاهم نامه بوداپست بی اعتبار خواهد بود.


به گزارش ایرنا به نقل از منابع روسی از جمله خبرگزاری ریانووستی و تارنمای لنتارو، زلنسکی روز شنبه در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: من پیشنهاد برگزاری رایزنی‌ها در چارچوب تفاهم نامه بوداپست برای تامین امنیت اوکراین می‌کنم و وزیر امور خارجه اوکراین مامور سازماندهی این رایزنی شده است.


رئیس جمهور اوکراین افزود: اگر رایزنی‌ها در چارچوب تفاهم نامه بوداپست بار دیگر برگزار نشود یا نتایج آن منجر به تامین امنیت اوکراین نشود، کی‌یف حق دارد اعلام کند که این تفاهم نامه معتبر نیست و بسته تصمیم‌های گرفته شده در سال ۱۹۹۴ زیر سوال می‌رود.


تفاهم نامه بوداپست در سال ۱۹۹۴ امضا شد و مطابق آن اوکراین که یکی از چهار جمهوری شوروی سابق دارای سلاح اتمی بود، از زرادخانه اتمی خود صرفنظر کرد.

روسیه، آمریکا و انگلیس این تفاهم نامه را امضا کرده‌اند و کشورهای ضامن اجرای آن محسوب می‌شوند. از جمله مفاد این سند دفاع از تمامیت ارضی اوکراین در صورت لزوم است.


به گزارش ایرنا، پارلمان اوکراین روز سوم فوریه سال ۱۹۹۴ به طور مشروط موافقت خود را با تبدیل شدن اوکراین به یک کشور عاری از سلاح هسته‌ای اعلام کرد.


Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *