دسته‌بندی نشده

بازنشر اخبار جعلی با سرعت نور

از ویژگی‌های رسانه‌های نوین سرعت انتشار خبر است. جالب است بدانید اخبار جعلی چند برابر سریع‌تر از اخبار رسمی و معتبر در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند. شما در مواجهه با این اخبار چه واکنشی نشان می‌دهید؟ آیا آن‌ها را بلافاصله بازنشر می‌کنید؟ چگونه می‌توانید اطمینان پیدا کنید پیامی که دریافت کرده‌اید معتبراست؟ این ویدئو به شما کمک می‌کند تا از صحت اخبار اطمینان حاصل کنید.


گسترش انتشار اخبار جعلی و شایعات و تأثیرگذاری آن‌ها بر روی رفتارهای فردی و اجتماعی افراد در جامعه، به یک چالش مهم در دنیای رسانه‌های نوین تبدیل شده است. جالب است بدانید اخبار جعلی چند برابر سریع‌تر از اخبار رسمی و معتبر در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند. حال سؤال این است که یک پیام در شبکه‌های اجتماعی چقدر معتبر است؟
اولین قدم این است که خبر را جست‌وجو کنید. برای اینکه از اعتبار یک خبر مطمئن شوید می‌توانید آن خبر را در دیگر خبرگزاری‌ها هم رصد کنید. معمولاً بعید است خبری را نتوانید در خبرگزاری‌های معتبر پیدا کنید مگر اینکه جعلی باشد و یا هنوز تأیید نشده باشد. به این نکته توجه کنید که اگر در جست‌وجوهایتان متوجه شدید که متن یک پیام در منابع مختلف عیناً تکرار شده، نسبت به آن مشکوک شوید. چون به این معنی است که این پیام فقط کپی شده و جعلی است.
اعتبار منبع را بررسی کنید. در سایت‌های مختلف صفحه «درباره ما» و نشان‌های معتبر مانند «نماد اعتماد الکترونیکی» را بررسی کنید. در این صفحات معمولاً اطلاعات خوبی درباره صاحبان سایت پیدا می‌شود.
قدم بعدی این است که حتماً به دنبال منابع تکمیلی باشید. پیام‌ها در شبکه‌های اجتماعی به علت محدودیت‌های موجود علاوه بر اینکه خیلی خلاصه شده‌اند معمولاً بیشتر تحلیل و نظر شخصی افراد هستند و طوری طراحی‌شده‌اند که شما هیجان‌زده شوید و بلافاصله اطلاعات را بازنشر کنید. نکته مهم درباره این‌گونه پیام‌ها: تا زمانی که یک منبع خبری معتبر نیافته‌اید و از اعتبار خبر مطمئن نشده‌اید از بازنشر آن خودداری کنید. شاید همین خویشتن‌داری ساده جلوی شایعات بزرگ را بگیرد.


Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *