دسته‌بندی نشده

جای پای نفاق در هر فتنه ای دیده می شود انقلابی ها آگاه باشند

تهران-ایرنا- رییس‌جمهور با بیان اینکه در هر شیطنت و فتنه‌ای در کشور جای پای نفاق دیده می‌شود،گفت: جریان انقلاب باید آگاه باشد تا جریان خزنده نفاق نتواند با نفوذ اهداف پلید خود را دنبال کند.


به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری ایرنا، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور صبح امروز (دوشنبه) در همایش قوه قضائیه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی و یاران او، گفت: در تحلیل حادثه هفتم تیر و حوادث دهه‌ ۶۰، جریان نفاق با پشتیبانی نظام سلطه تصمیم داشت که جبهه انقلاب و نمادهای انقلاب را ترور شخص و ترور شخصیت کند.


وی خاطر نشان کرد: دهه ۶۰ را به یاد بیاورید و ببینید منافقین چگونه و چه چهره‌هایی را ترور کردند و با نشر شایعات و تهمت ها به سمت حاشیه سوق دادند. امام خمینی(ره) از مظلومیت شهید بهشتی به صورت ویژه یاد می کردند.


رییس‌جمهور تصریح کرد: با شهادت مرحوم رجایی و بهشتی و چهره های نماد انقلاب می خواستند جریان انقلاب را به حاشیه رانده و تسلط نظام سلطه را بر کشور فراهم کنند. در جنگ اراده ها خداوند اراده کرد و حق طلبان و جبهه انقلاب را بر جبهه نفاق پیروز کرد.


رئیسی با بیان اینکه در هر شیطنت و فتنه‌ای در این ۴۰ سال کشور جای پای نفاق دیده می‌شود، گفت: جریان نفاق با نظام سلطه سعی داشتند شیطنت خود را ادامه دهند، اما جریان انقلاب باید آگاه باشد تا این جریان خزنده نتواند با نفوذ اهداف پلید خود را دنبال کند.


وی با بیان اینکه راه، مسیر و شخصیت شهید بهشتی باید ادامه پیدا کند،تاکید کرد: ساختار سازی را از فکر شهید بهشتی و خبرگان اول داریم که این ساختار و سازوکار را برای جریان ولایت در جای جای نظام ایجاد کردند و ما باید از این جهت قدردان آنها باشیم.


رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: از عزیزان مسئول در قوه قضاییه تشکر می‌کنم که به دنبال احقاق عدالت هستند و بسیاری در دستگاه قضایی بی نام و نشان برای تحقق عدالت در تلاش هستند. به ویژه از رئیس مجرب قوه قضاییه با سابقه ۴۰ ساله کار قضایی تشکر می کنم که گفتمان حفظ سرمایه اجتماعی و ارتقای آن ضمن مبارزه با فساد و گسترش عدالت را در دستور کار دارند.


رئیسی با اشاره به روایتی از امیرالمومنین(ع)، بیان کرد: امیر المومنین(ع) در این روایت بر عدل و سخاوت تاکید داشتند و آن را در راس امور می‌دانستند. جامعه را باید بر عدالت بنا کرد و سنگ زیربنای جامعه اسلامی بر عقلانیت، عدالت، معنویت و اخلاق است. روابط اجتماعی باید بر اساس عدالت تاسیس شود. در مجلس قانون عادلانه، در قضاوت، قانون و قضاوت عادلانه ملاک است. 


وی با بیان اینکه امروز پیوست عدالت باید در دستور کار همه تصمیم گیری ها باشد و این امری ضروری است، اظهار کرد: باید دید چقدر به عدالت نزدیک شدیم یا خدای ناکرده از آن فاصله گرفتیم. هیچ موضوعی در فرهنگ دینی ما بعد از توحید، به گستردگی و فراگیری عدالت وجود ندارد. توحید و عدالت، بعثت و عدالت و… عدالت در اجرا، عدالت در سیاست و عدالت در همه حوزه ها امری فراگیر است. 


آیت‌الله رئیسی عدالت در قضا و داوری را از جلوه‌های مهم عدالت دانست و گفت: حق به معنی قرار واقعی عالم هستی است و شناخت حق و گرایش به آن و ایستادگی بر حق امری بسیار مهم و در هم تنیده است.


وی هواپرستی را آفت حق‌گرایی دانست و گفت: برخی حق را می‌شناسند اما جوسازی‌ها و فضاسازی‌ها اجازه نمی‌دهد حق را بگویند و به حق عمل کنند.


رییس جمهور با بیان اینکه قرآن در موضوع تغییر قبله و ولایت امیرالمومنین (ع) به پیامبر تاکید می‌کند که نگران جوسازی‌های کسانی که می‌خواهند او را از مسیر حق بازدارند نباشد، خاطرنشان کرد: خداوند نصرت را برای مجاهدان راه خود تضمین کرده است.


‌آیت‌الله رئیسی بیان کرد: یکی از وظایف قوه قضاییه پیشگیری از وقوع جرم است من بارها به همکاران و دوستانی که در دستگاه قضایی در خدمتشان بودم عرض کردم الان هم در دولت حرف من همین است که هیچ دستگاهی را در کشور نمی‌شناسم مگر اینکه ماموریت پیشگیری از وقوع جرم دارد.تمام تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در کشور باید مبتنی بر کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و کاهش ناهنجاری‌ها و رشد هنجارهای اقتصادی و فرهنگی در جامعه باشد. اگر دستگاه‌ها درست عمل کنند در آخر نوبت به دستگاه قضایی خواهد رسید. 


وی عنوان کرد: در این رابطه اقدامات پیشینی و پسینی وجود دارد اقدامات پیشینی این است که در این رابطه قوانین و مقرراتی عادلانه، ضدفساد، ضد تبعیض از سوی دستگاه‌های اجرایی گذاشته شود و بعد هم دستگاه اجرایی پیگیری کند و نظارت‌ها هم دقیقا صورت بگیرد.


رییس جمهور خطاب به همکاران قوه قضاییه گفت: حتماً نظارت شما تصحیح از عملکرد دستگاه‌های اجرایی است. مجریان باید از هر ناظری که بتواند آسیب‌ آنها را به آنها به بنمایاند قبل از اینکه آسیب به جامعه سرایت کند استقبال کنند. ما نظاران بخش‌های نظارتی در مجلس و دستگاه قضایی برای دولت کمک می‌دانیم.


رئیسی یادآور شد: در جلسات هیات دولت و در شوراهای اداری استان‌ها هم اعلام کرده‌ام که باید نظارت‌ها را برای خود مغتنم بدانیم به ویژه آنکه نظارت‌ها مدیران را نسبت به آسیب‌ها مطلع می‌کند قبل از اینکه دیگران مطلع شوند. زیرا همه ما به دنبال این هستیم که آسیب و بی‌عدالتی وجود نداشته نباشد. 
وی تصریح کرد: اگر عزیزی از سر دلسوزی از بیرون نظاره‌گری می‌کند و می‌بیند که امروز زمینه آسیب فراهم شده و عنوان می‌کند که مبدا این آسیب جامعه را دچار خسارت می‌کند و باید از او قدردانی کرد. 


رییس جمهور گفت: از تضمین‌های اجرای عدالت در جامعه داوری عادلانه است. اگر کسانی مرتکب فساد شدند و دستشان به فساد آلوده شد حتماً قضاوت عادلانه و کیفر آنها می‌تواند در جهت اجرای عدالت در جامعه کمک کند.


رئیسی افزود: من در دستگاه اداری به دوستان گفتم در اینجا هم حضور همکاران قضایی عرض می‌کنم که امروز نسبت به فساد قبل از شما و قبل هر کس باید مسئولین در دستگاه‌های مختلف خود نسبت به وقوع فساد حساس باشند و حس داشته باشند. این حساسیت آنها می‌تواند پیشگیرانه باشد. یعنی قبل از آنکه دستگاه‌های مسئولی که نظارت در آنها نهادینه شده اگر هر کسی فهمید که در گوشه و کنارش فساد و کجی و زمینه آن وجود دارد باید نسبت به آن حساسیت داشته باشد.


وی بیان کرد: من در دستگاه قضایی اعلام کرده‌ام در دستگاه اجرایی هم همین موضوع را دنبال می‌کنم که خط قرمز ما بی‌استناد سخن گفتن و حساسیت داشتن نسبت به این قضیه است در اینجا هم همین نکته جریان دارد و مورد تاکید همواره من است.


رئیس جمهور خاطرنشان کرد: کمک عزیزان نسبت حفظ اموال و آبروی افراد و منابع طبیعی، محیط زیست و مجموعه اقدامات کمک بسزایی برای دولت و همه بخش‌هایی است که در کشور ماموریت و مسئولیت دارند.


وی تصریح کرد: من عقیده دارم در این ارتباط دیگران هرچه می‌خواهند بگویند اما ما باید بدانیم که رمز موفقیت‌مان در کشور انسجام همه نیروهایی است که به نام انقلاب خدمت می‌کنند؛ انسجام میان قوا، نهادها، نیروهای مسلح و همه ما تحت فرماندهی رهبر انقلاب است.


رئیسی ادامه داد: ما در قوای سه‌گانه تصمیم گرفتیم گرفتار حاشیه‌ها نشویم و حتماً به متن خواهیم پرداخت. در ادوار گذشته مسئولان و دست‌اندرکاران گرفتار حاشیه‌ها شدند، برخی از کارها عقب ماند لذا ما عقب‌ماندگی‌ها و مشکلاتی داریم و تصمیم جدی ما این است که گرفتار حاشیه‌ها نشویم و به متن بپردازیم.


رئیس جمهور بیان کرد: متن خدمت خالصانه به مردم، گره‌گشایی از زندگی مردم، اجرای عدالت اجتماعی و اقتصادی در جامعه، گذشتن از همه سلیقه‌های فردی و شخصی، نگاه‌های سیاسی و پرداختن به آنچه که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم برای همه ما ترسیم کردند آن چیزی است که همواره باید دنبال کنیم و جبران عقب‌ماندگی‌ها را انجام داد.


وی خاطرنشان کرد: من در این چند ماه که در دولت حضور دارم، ضمن اینکه به آینده کشور و آینده اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور بسیار امیدوار هستم، شاهد عقب‌ماندگی‌هایی نیز هستم که قاعدتاً کشور نباید دچار این عقب ماندگی‌ها می‌شد از این رو دغدغه‌ها و رنج‌های مردم امروز قابل تامل است.


رئیسی با بیان اینکه سه قوه نسبت به پیشرفت و عدالت تلاش می‌کنند، گفت: در مسیر رو به جلو برای پیشرفت و عدالت نه حق عقبگرد داریم و نه حق درجا زدن، نه حق سیر قهقرایی و ارتجاعی داریم و نه توقف کردن و ایستایی؛ چراکه کشور یک راه بیشتر ندارد و آن هم پیشرفت و عدالت است و ما این راه‌ را با قوت و توکل به خداوند و با مشارکت مردم و انسجام همه قوا پیش خواهیم برد.


رئیس جمهور گفت: ما در همه اقداماتمان در حوزه‌هایی که مشارکت مردم بوده آن حوزه موفق بوده است و بنا داریم در بسیاری از حوزه‌ها مردم را شریک کنیم و از مردم برای انجام کارها کمک بگیریم. پشتیبانی دستگاه قضایی می‌تواند برای پیشرفت کار دولت بسیار موثر باشد.


رئیسی افزود: من نسبت به تقویت دستگاه قضایی که افتخار داشتم که این سالها در خدمت بسیاری از همکاران بودم توجه دارم و مشکلات و کمبودها را در دستگاه قضایی دیده‌ام، بنای ما هم این است که مشکلات را در دولت دنبال کنیم. در این مدت چند ماه هم در ۲ مقطع این کار انجام شد.


وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته که دولت ما از شهریورماه شروع شد کمبودهایی وجود داشت که ما در دو مقطع این کمبود را جبران کردیم و تخصیص اعتبارات داده شد که دست ریاست قوه قضائیه باز باشد که بتواند گام‌هایی ولو مقدماتی در جهت رفع مشکلات عزیزان و کارکنان دستگاه قضایی بردارد.


رئیس جمهور بیان کرد: درباره جذب نیروی انسانی هم مجوز جذب ۱۰ هزار نیروی مورد درخواست داده شد. البته عملاً امسال به دلیل اینکه کار جذب و گزینش آنها انجام می‌شود ممکن است این کار صورت نگیرد اما کار شروع شده است. من معتقدم بعد از این هم باید دستگاه قضایی نیروی کارآمد و باانگیزه داشته باشد و اول اینکه این انگیزه در ثبات نیروی انسانی بسیار مهم است و دوم در ارتباط با مسئله پرداخت‌ها است. البته اینها زمینه برای کار اساسی یعنی اجرای عدالت است.


رئیسی یادآور شد: من هم با نظر آقای محسنی که چند روز پیش اشاره کردند که هزینه‌های دادرسی باید کاهش پیدا کند موافق هستم. دسترسی به عدالت باید آسان شود نباید کسی برای اینکه بخواهد حق خود را بگیرد دغدغه پرداخت پول را داشته باشد و این حرف کاملا درستی است. ما هم دنبال این هستیم که تهیه منابعی را با کمک دوستان مجلس دنبال کنیم و هر چقدر بتوانیم منابع را تامین کنیم.


رئیس جمهور تصریح کرد: من زمانی هم که در دستگاه قضایی بودم و با دوستان به شهرستان می‌رفتیم می‌دیدم که کسی دغدغه این را دارد که چگونه هزینه دادرسی را پرداخت کند این حرف متین و قابل دفاعی است. ما هم دنبال این هستیم که هزینه دادرسی را کاهش دهیم و دسترسی به عدالت را آسان‌تر کنیم. 


رئیسی یادآور شد: باید از دغدغه‌های قاضی و کارمندی که در دستگاه قضایی کار می‌کنند بکاهیم که قاضی محترم که مشکلات را تحمل می‌کند و سختی کار جدی دارد بتواند به دادرسی عادلانه‌اش بپردازد، این نکته درستی است و دوستان دنبال می‌کنند ما هم با کمک دوستان مجلس دنبال این هستیم که در سازمان برنامه بودجه و در بخش‌های مختلف این پیگیری‌ها را انجام دهیم.


وی در پایان گفت: یکبار دیگر هفته قوه قضاییه را تبریک می‌گویم و امیدواریم هفته قوه قضاییه برای کشور و نظام گام بلندی در جهت ارتقاء در همه سطوح باشد.



آی‌پی شما:


مرورگر شما:


آخرین بروزرسانی سایت: 1401-03-03 12:40

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *