دسته‌بندی نشده

سفر رئیسی به پاکستان آغازگر روند جدیدی از همکاری های تهران و

اهمیت استراتژیک و راهبردی سفر رئیس جمهور به اسلام آباد آن هم در شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی برکسی پوشیده نیست. همان‌طور که ایران خواهان توسعه روابط در تمامی سطوح به ویژه ابعاد اقتصادی با پاکستان است، اسلام آباد نیز تلاش می‌کند تا بتواند با استفاده از موقعیت و نقش ایران در تحولات منطقه‌ای روابط خود را در شرایط متوزان نگه دارد.


به گزارش ایسنا، تهران و اسلام آباد هر دو به لحاظ اقتصادی نیازمندی‌های متقابلی دارند که اگر دخالت کشورهای فرامنطقه‌ای به ویژه آمریکا مشکلی ایجاد نکند، این همکاری‌ها می‌تواند زمینه ساز توسعه و افزایش حجم تجارت دو کشور شود. قطعا سفر رئیس‌جمهور به پاکستان با درک درست از شرایط منطقه‌ای آغازگر روند جدیدی از همکاری‌های اقتصادی و امنیتی تهران و اسلام آباد خواهد بود.


رئیس‌جمهور در نشست مشترک هیات‌های عالی رتبه ایران و پاکستان با تاکید بر این‌که تقویت همکاری‌های دو کشور در حل مشکلات منطقه موثر است، اظهار داشت: باور داریم که با توجه به ظرفیت‌های موجود می‌توان روابط فیمابین را متحول کرد و در این زمینه در گام نخست برای دستیابی به حجم ۱۰ میلیارد دلاری در مبادلات تجاری دو کشور توافق کرده‌ایم.


رئیسی با بیان این که روابط دو کشور در تمامی ابعاد دو جانبه،‌ منطقه‌ای و بین‌المللی قابل ارتقا و تقویت است،‌ تصریح کرد: تحکیم و تعمیق روابط دو ملت دوست ایران و پاکستان ممکن است مخالفانی داشته باشد،‌ اما عزم و اراده موجود نزد سران دو کشور برای گسترش روابط، بر این مخالفت‌ها غلبه کرده و این سفر می‌تواند نقطه عطفی در ایجاد تحول در روابط فی مابین باشد.


سفر رئیسی به پاکستان؛ آغازگر روند جدیدی از همکاری‌های تهران و اسلام آباد


شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان نیز در این نشست با بیان این‌که این سفر به پاکستان عزت بخشید، روابط فی مابین را بسیار مستحکم و دوستانه توصیف و تصریح کرد: پیشرفت هر کدام از دو کشور ایران و پاکستان باعث پیشرفت متقابل کشور دیگر خواهد شد.


«پیرمحمد ملازهی» کارشناس مسائل شبه قاره در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این که روابط ایران و پاکستان در دو سطح همکاری و رقابتی قابل تعریف است،‌ اظهار داشت: بخش رقابت همکاری‌ها به فعالیت دو بندر گوادر و چابهار ارتباط دارد که پاکستانی‌ها از حضور هند در چابهار ناراضی هستند و تصور می‌کنند هندی‌ها تحت این پوشش تلاش دارند تا به جبهه آزادی بخش در مساله تجزیه کمک کنند.


وی خاطرنشان کرد: البته در کنار این مسائل موضوع همکاری های دو کشور نیز مطرح است به ویژه همکاری در حوزه نظامی و مرزها که اخیرا تنشی هم میان دو کشور در مناطقی از ایران و همچنین پاکستان اتفاق افتاد.


شهباز شریف نخست وزیر پاکستان در نشست مشترک هیات‌های عالی رتبه دو کشور با اشاره به مرزهای طولانی مشترک میان دو کشور، بر مبارزه قاطع با تروریسم و تلاش برای ارتقای امنیت در مناطق مرزی و همچنین ایجاد رونفق اقتصادی در مناطق مرزنشین از طریق گسترش بازارچه‌های مرزی تاکید کرد.


سفر رئیسی به پاکستان؛ آغازگر روند جدیدی از همکاری‌های تهران و اسلام آباد


ملازهی در ادامه با اشاره به همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و پاکستان خاطرنشان کرد: بازار پاکستان بازار مناسبی برای ایران است و فعال کردن مناطق مرزی سراوان و سایر گذرگاه‌های دیگر می‌تواند به هدف‌گذاری تعیین شده برای افزایش تجارت موثر باشد.


مساله دیگری که در جریان سفر رئیس‌جمهور مورد توجه قرار گرفت خط لوله صلح گاز از ایران به پاکستان بود که به دلیل کارشکنی‌های آمریکا مدت زیادی متوقف شده بود و پاکستانی‌ها درخواست داشتند تا مجددا این موضوع از سر گرفته شود.


ملازهی کارشناس مسائل منطقه در این ارتباط اظهار داشت: بعد از این‌که هندی‌ها از ادامه اجرای طرح خط لوله صلح کنار رفتند،‌چینی‌ها اعلام آمادگی کردند که جانشین هند شوند و حتی پیشنهاد دادند این خط لوله را تا گوادر اجرا و راه اندازی کنند و فعلا مبلغی دریافت نکنند و بعد  از این که شروع به کار کرد از درآمد آن برداشت کنند. اما در نظر داشته باشیم پاکستان در این زمینه دو مشکل دارد یکی ملاحظات خاص خودش با آمریکا است و بعد از اسرائیل، دومین کشوری است که از آمریکا کمک‌های مالی دریافت می‌کند و حتی در زمان ترامپ سالانه ۲ میلیارد دلار کمک دریافت می‌کرد.


وی تصریح کرد: ملاحظه دیگر کشورهای عربی هستند به ویژه عربستان سعودی و امارات که کمک‌های بلاعوض در اختیار پاکستان می‌گذارند،‌ بنابراین اینها ملاحظاتی است که پاکستان دارد.


یکی دیگر از موضوعاتی که مورد توجه ایران وپاکستان قرار دارد و هر دو نسبت به آن رویکردها و مواضعی دارند مساله افغانستان است که پیرو آن ملاحظات امنیتی نیز متوجه دو کشور است.


ملازهی معتقد است صلح و ثبات در افغانستان به نفع ایران و بی ثباتی آن به ضرر ایران است اما در مقابل پاکستان به دنبال حکومت دست نشانده بود ولی طالبان در برابر پاکستان ایستادند و لذا نوعی تضاد در رویکرد پاکستان با حکومت سرپرست افغانستان وجود دارد و با این شرایط فکر می‌کنم پاکستان اجازه نمی‌دهد صلح و ثبات در افغانستان به نتیجه برسد و این به ضرر ایران است.


در نظر داشته باشیم رییس جمهور کشورمان نخستین مقام بلندپایه در این سطح است که بعد از انتخابات اخیر پاکستان به این کشور سفر کرده و علاوه بر اشتراکات ایران و پاکستان در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی،‌ جغرافیایی و …. این مساله برای پاکستانی‌ها حائز اهمیت است.


سفر رئیسی به پاکستان؛ آغازگر روند جدیدی از همکاری‌های تهران و اسلام آباد


در همین راستا پاکستان تلاش می‌کند تا در شرایط جدید منطقه‌ای با رایزنی با کشورهای همسایه به ویژه ایران آن هم با نقش مهمی که در منطقه دارد دامنه رایزنی‌های خود را گسترش داده و مانع از افزایش تنش در منطقه شود.

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *