دسته‌بندی نشده

نحوه تشخیص نوع کمپرسور کولر گازی

نحوه تشخیص نوع کمپرسور کولر گازی

https://s30.picofile.com/file/8474675868/compresor.jpg

به گزارش پلازا

 

همه کولرهای گازی دارای کمپرسور هستند؛ اما همه کمپرسورها ساختار طراحی یکسانی ندارند. انواع کمپرسور کولر گازی در مدل‌های مختلف پیستونی، روتاری و اسکرال طراحی می‌شوند و هر کدام از این مدل‌ها چه از نظر کارآیی و چه از نظر قدرت و طول عمر با یکدیگر متفاوت هستند. تشخیص نوع کمپرسور کولر گازی از نکات مهم در هنگام خرید و یا نگهداری و سرویس تا تعمیر آنها است. اما چرا به چنین اطلاعاتی نیاز داریم؟ در عین ‌حال چگونه و با به‌کارگیری چه نکاتی می‌توانیم نوع کمپرسور کولر گازی و قدرت خنک کنندگی آن را ارزیابی کنیم؟
در این‌باره از نظرات کارشناسی گروه مس باران استفاده کرده‌ایم. قاعدتاً می‌دانید که هر دستگاه کولر گازی یک سیستم خنک‌کننده تمام ‌عیار است و در آن تجهیزات زیادی استفاده‌ شده است. کمپرسور مهمترین بخش هر کولر گازی است و اطلاع از نوع و قدرت آن هنگام خرید اهمیت بالایی دارد. در غیر این ‌صورت ممکن است کولر گازی با کمپرسور ضعیف و یا نامناسب اقلیم محل زندگی خود تهیه کنید. به‌ هر حال اگر تشخیص نوع کمپرسور اسپلیت دغدغه شما است، در این مقاله همراه ما باشید.

انواع کمپرسور کولر گازی کدام‌اند؟

اگر برای تشخیص نوع کمپرسور کولر گازی دست ‌به ‌کار شده‌اید، در قدم اول باید دسته‌بندی انواع آنها را بررسی کنید. با اطلاع از نوع و مکانیزم کارکرد کمپرسور به‌ راحتی قادر هستیم تا در مورد کارایی آن برای ظرفیت‌های مختلف کولر گازی و حتی در مورد کار در اقلیم‌های مختلف و شرایط گوناگون آب‌وهوایی و حتی فضاهای مختلف ساختمانی تصمیم‌گیری کنیم. بر این اساس انواع کمپرسور کولر گازی با توجه به مکانیزم کارکرد به ‌قرار زیر هستند:

https://s30.picofile.com/file/8474675792/compresor_2.jpg

1- کمپرسورهای پیستونی:

کمپرسورهای پیستونی، نوع کلاسیک از طراحی کمپرسور کولر گازی است که مکانیزم آن با عملکرد رفت‌ و برگشت یک پیستون انجام می‌شود. این کمپرسور عملکردی شبیه به پمپ آب خودرو دارد و با هر بار سیکل رفت ‌و برگشت پیستون مقداری از گاز مبرد را مکیده و پمپاژ می‌کند. کمپرسورهای پیستونی قدرتمند هستند؛ ولی با سروصدای زیادی کار می‌کنند. در عین ‌حال مصرف برق بالایی دارند.
کارشناس مس باران حضور این نوع کمپرسور را در طراحی کولرهای خانگی مناسب نمی‌داند. چرا که مصرف زیاد و تولید صدای بالا همراه با لرزش از چالش‌های جدی استفاده از آن است. اما به ‌هر حال برای کار با طیف متنوع گازهای مبرد مناسب هستند و قدرت خنک‌کنندگی قابل ‌توجهی دارند. این مدل‌های پیستونی را عموماً برای طراحی سیستم‌های بزرگ داکت اسپلیت‌ها و سرمایش‌های مرکزی استفاده می‌کنند. شکل ظاهری این نوع کمپرسور تقریباً گرد و کوتاه قامت است و در داخل آن تنها یک سیلندر فعالیت می‌کند.

2-  کمپرسورهای روتاری:

در  کمپرسور روتاری از تیغه‌هایی با چرخش ۳۶۰ درجه برای مکش و فشرده‌سازی گاز مبرد استفاده شده ‌است. این نوع کمپرسور از دو محفظه تشکیل شده ‌است که عملیات مکش تا فشرده‌سازی و در نهایت تخلیه گاز را انجام می‌دهد. کمپرسورهای روتاری از نظر ابعاد و اندازه به نسبت از مدل‌های دیگر کوچکتر و سبک‌تر هستند. البته ظرفیت پمپاژ آنها به نسبت وزن کم است؛ اما عملکردی آرام و کم‌صدا با کمترین لرزش را دارند. همین نکات ساده کافی است تا کمپرسورهای ایده‌آل برای نصب در کولرهای نسل جدید خانگی باشند. با این ‌وجود طبق نظر کارشناس گروه مس باران اهمیت استفاده و محبوبیت کمپرسورهای روتاری در بازدهی بالاتری است که به نسبت از مدل‌های پیستونی دارند. این مدل‌های روتاری دارای دو محفظه هستند و محفظه‌ی کوچکتر در موازات محفظه بزرگ قرار می‌گیرد.

3-  کمپرسور اسکرال:

نوع کمپرسور اسکرال با استفاده از رتور دورانی، گاز مبرد را مکیده و پمپاژ می‌کند. از نظر مکانیزم کار شبیه به کمپرسورهای روتاری هستند، اما در عمل قدرتمندتر و کارآمدتر ظاهر می‌شوند. اصولاً برای طراحی کولر گازی‌های قدرتمند که ظرفیت خنک‌کنندگی بالایی دارند، از این مدل‌های اسکرال استفاده می‌کنند.
در مکانیزم کارکرد کمپرسورهای اسکرال از دو عدد مارپیچ حلزونی که یکی ثابت و دیگری محرک است، استفاده شده ‌است. پروسه کار این نوع کمپرسور شامل سه مرحله مکش، متراکم سازی و تخلیه می‌شود. کمپرسورهای اسکرال طراحی ساده، قطعات کم اما قابلیت کارکرد مطمئن دارند. در عین ‌حال با راندمان بالاتری به نسبت از مدل‌های پیستونی و یا روتاری کار می‌کنند. حتی عملکرد آنها از مدل‌های پیستونی و روتاری به ‌مراتب آرام‌تر، کم لرزش‌تر و سایلنت‌تر است. از طرفی استهلاک کمی دارند؛ اما در کل از دسته‌بندی کمپرسورهای گران‌قیمت محسوب شده و موارد استفاده از آن برای طراحی سیستم‌های بزرگ خنک‌ کننده ساختمان و یا طراحی سردخانه‌ها و انواع درایو است.

نحوه تشخیص قدرت کمپرسور کولر گازی

قدرت، مهمترین معیار فنی برای تشخیص نوع کمپرسور کولر گازی است. چرا که انواع مدل‌های مختلف کمپرسور را در ظرفیت‌های متفاوتی طراحی می‌کنند. در حال ‌حاضر برای ساخت اسپلیت‌های خانگی و ساختمانی از سری کمپرسورهای T1 و T3 استفاده می‌کنند که این نام‌گذاری با توجه به توان و ظرفیت کمپرسورها است.
از نظر کارشناس مس باران توجه به قدرت کمپرسور از نکات کلیدی حین خرید کولر گازی است. چرا که کمپرسورهای ضعیف از قدرت کافی برای تکمیل پروسه خنک کردن فضاهای بزرگ برخوردار نیستند. این در حالی است که نصب کولرها با کمپرسور قوی‌تر از نیاز محیط باعث به ‌هم خوردن تعادل دمایی و مصرف برق زیاد خواهد شد. لذا حتماً معیار قدرت را در تشخیص نوع کمپرسور کولر گازی جدی بگیرید؛ اما این دسته‌بندی به چه صورت است؟
•    کمپرسورهای T1: کوچکترین و کم ظرفیت‌ترین انواع کمپرسور کولر گازی را در دسته‌بندی مدل‌های T1 قرار می‌دهند. این نوع را در هر دو مدل روتاری و پیستونی طراحی کرده‌اند و در کل مناسب نصب و راه‌اندازی اسپلیت در مناطق با اقلیم معتدل مانند استان‌های شمالی کشور هستند.
•    کمپرسورهای T3: کمپرسورهای موتور سنگین هستند که از نظر ابعادی و در نهایت ظرفیت پمپاژ بسیار قدرتمندتر از مدل‌های T1 طراحی شده‌اند. این نوع کمپرسور که معمولاً از نوع روتاری و یا اسکرال هستند، قدرت پمپاژ بالایی دارند. در عین ‌حال از قابلیت کارکرد در مدت زمان طولانی برخوردار بوده و برای کار در مناطق با اقلیم گرم و خشک و یا اقلیم حاره‌ای مانند استان‌های جنوبی ایران طراحی شده‌اند. در طراحی این نوع کمپرسور از سیستم موتوری قوی استفاده ‌شده است که در سطح دمای بالاتری به نسبت از مدل‌های T1 اوور لود می‌کند. طبق نظر کارشناس مس باران اگر در تکاپوی تهیه کولر گازی برای شهرهای جنوبی ایران خصوصاً استان خوزستان هستید، لازم است تا از همین مدل‌های T3 را تهیه کنید.

توصیه هایی برای تهیه کمپرسور کولر گازی

تشخیص نوع کمپرسور کولر گازی برای راه اندازی و نصب سیستم اسپلیت اهمیت بالایی دارد. کارشناس مس باران متذکر می‌شود که برای این منظور حتما نوع کمپرسور، مقدار ظرفیت حنک کنندگی و قابلیت طراحی آن را بررسی کنید. در عین حال علاوه بر توان لازم است تا در مورد T1 و یا T3 بودن آن اطلاعات کافی را جمع آوری کنید. چرا که نوع طراحی موضوعی متفاوت از قدرت کمپرسور است و به توانایی آن برای کار در اقلیم های متفاوت بستگی دارد.

https://s30.picofile.com/file/8474675850/compresor_3.jpg

برای اطلاعات بیشتر و راهنمایی در مورد خرید انواع کمپرسور می توانید با کارشناسان مس باران در ارتباط باشید.

ارتباط با مس باران آریا

دفتر تهرانتهران-سعدی شمالی-خیابان برادران قائدی(هدایت)-نبش کوچه تهرانی مقدم-پلاک 69 – طبقه 1 – واحد 2

09120885230

021-77678710

دفتر شیراز : شیراز-بلوار استقلال-حد فاصل کوچه 5 و 7-پلاک 104

09105109864

2820 3232 071

فروشگاه 1 (لوله مسی و لوازم سردکننده) : شیراز-بلوار استقلال-نبش کوچه 5

2520 3232 071

فروشگاه 2 (فن و کانال های انتقال هوا) : شیراز-بلوار استقلال-حدفاصل کوچه 13 و 15

 

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *