دسته‌بندی نشده

هشدار درباره ترک تحصیل ۳۰ درصد دبیرستانی ها افزایش جمعیت نوجوانان

یک جمعیت شناس با اشاره به آمار ۱۰.۵ میلیونی نوجوانان کشور، نسبت به ضرورت پوشش تحصیلی همگانی و اجباری ۱۵ تا ۱۸ ساله‌ها تا آخر مقطع دبیرستان تاکید کرد و گفت: ۷۰ درصد نوجوانان دختر و ۷۰ درصد نوجوانان پسر ۱۵ تا ۱۸ ساله محصل‌اند و ۳۰ درصد این جمعیت “رها” هستند. این یک مساله است و باید به پوشش تحصیلی در این رده سنی توجه کرد.


شهلا کاظمی پور در گفت‌وگو با ایسنا، همزمان با «روز نوجوان» با استناد به آمارهای جمعیتی سال گذشته اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ تعداد کل نوجوانان (۱۰ تا ۱۸ ساله‌ها)، ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بوده که از این بین ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تن، پسر و ۵ میلیون ۲۰۰ هزار نفر دختر هستند.


به گفته این جمعیت شناس، طبق آمار سال گذشته، جمعیت پسران نوجوان۱۰ تا ۱۴ ساله، ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر و پسران نوجوان ۱۵ تا ۱۸ ساله نیز ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر بوده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته جمعیت دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله نیز ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر و دختران ۱۵ تا ۱۸ ساله ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر بوده است، درباره وضعیت تحصیلی این رده سنی ادامه داد: طبق آمارهای موجود سال گذشته، ۹۴ درصد از پسران و ۹۵ درصد از دختران نوجوان ۱۰ تا ۱۴ ساله در مقطع ابتدایی و متوسطه اول محصل بوده‌اند. در خصوص نوجوانان ۱۵ تا ۱۸ ساله نیز حدودا ۷۰ درصد دختران و ۷۰ درصد پسران محصل بوده‌اند.

کاظمی پور ضریب اشتغال پسران نوجوان ۱۰ تا ۱۴ ساله را یک درصد و ضریب اشتغال دختران نوجوان ۱۰ تا ۱۴ ساله را نیم درصد عنوان کرد و این را هم گفت که این ضریب برای پسران ۱۵ تا ۱۸ ساله، ۱۶ درصد و دختران ۱۵ تا ۱۸ ساله ۳ درصد بوده است.


وضعیت «بیکاری» نوجوانان غیرمحصل



این جمعیت شناس با بیان اینکه طبق آمارهای موجود مربوط به سال گذشته ۱.۲ درصد پسران ۱۰ تا ۱۴ ساله و حدودا ۱.۴ درصد دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله دارای همسر بوده‌اند، خاطر نشان کرد: همچنین ۲.۲ درصد از پسران ۱۵ تا ۱۸ سال و ۲۱ درصد یا به تعبیر دیگر یک پنجم از دختران ۱۵ تا ۱۸ سال دارای همسر بوده‌اند.

به گفته وی، حدود ۰.۲ درصد جمعیت پسران ۱۰ تا ۱۴ ساله و ۰.۲ درصد جمعیت دختران همین رده سنی «بیکار» بوده‌اند. این آمار برای پسران ۱۵ تا ۱۸ ساله ۲.۸ درصد و برای دختران ۱۵ تا ۱۸ ساله نیز ۴ درصد بوده است. همچنین این جمعیت بیکار یا به تعبیر دیگر در جستجوی کار، محصل هم نبوده‌اند.



افزایش جمعیت نوجوانان به ۱۱ میلیون نفر تا سال ۱۴۰۵




کاظمی پور درباره روند جمعیتی نوجوانان طی ۱۵ سال گذشته نیز تصریح کرد: در سال ۸۵ جمعیت نوجوانان یعنی رده سنی ۱۰ تا ۱۸ سال ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بوده‌اند، این جمعیت در سال ۹۰ به ۱۰ میلیون و حدود ۸۵۰ هزار نفر، در سال ۹۵ به ۹ میلیون و ۷۰۰ نفر، در سال گذشته یعنی سال ۱۴۰۰ به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسیده است. پیش بینی‌های ما این است که جمعیت نوجوانان یعنی رده سنی ۱۰ تا ۱۸ سال تا سال ۱۴۰۵ به ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر برسد.

طبق اظهارات این جمعیت شناس، جمعیت نوجوانان تا سال ۹۵ به علت کاهش باروری روند نزولی داشته است و پس از آن از آنجا که جوانان دهه شصتی به سن باروری رسیدند و تعداد موالید افزایش یافت، جمعیت نوجوانان یعنی رده سنی ۱۰ تا ۱۸ سال مجددا صعودی شد.


منبع خبر: خبر گزاری ایسنا

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *