دسته‌بندی نشده

انتقاد ایران از سیاسی شدن پرونده تسلیحات شیمیایی سوریه

نیویورک – ایرنا- زهرا ارشادی سفیر و معاون نمایندگی ایران نزد سازمان ملل با بیان اینکه سوریه تلاش های واقعی برای انجام تعهدات کنوانسیون خود انجام داده است، از سیاسی شدن پرونده تسلیحات شیمیایی سوریه انتقاد کرد.


به گزارش ایرنا، زهرا ارشادی سفیر و معاون نمایندگی ایران نزد سازمان ملل در نشست روز جمعه به وقت محلی ( ۲۹ آوریل) شورای امنیت در مورد سوریه تصریح کرد: ایران به عنوان یکی از قربانیان اصلی سلاح های شیمیایی، استفاده از سلاح های شیمیایی را در هر مکان، توسط هرکس و تحت هر شرایطی به شدت محکوم می کند.


دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد سوریه تلاش های واقعی برای انجام تعهدات کنوانسیون خود انجام داده و تمایل خود را برای همکاری با دبیرخانه فنی سازمان منع سلاح های شیمیایی ثابت کرده است.


وی تصریح کرد: با این حال، ناامیدکننده است که برخی از کشورهای عضو، پرونده تسلیحات شیمیایی سوریه را سیاسی کرده اند و مانع از تایید سازمان منع سلاح های شیمیایی( OPCW ) از پایبندی سوریه به تعهداتش شده اند که می تواند منجر به گفتگو و همکاری سازنده با سوریه شود.


 معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل گفت: ایران از رویکرد سازمان منع سلاح‌های شیمیایی و سوریه برای گفت‌وگوهای سطح بالا حمایت و امیدوار است که این ابتکار نتایج مثبتی به همراه داشته باشد. وی با اشاره بیست و پنجمین سال تدوین کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی مجددا بر خواست کشورمان بر اجرای کامل، موثر، غیرسیاسی و بدون تبعیض کنوانسیون و همچنین حفظ اقتدار سازمان منع سلاح های شیمیایی( OPCW ) تاکید و گفت ما معتقدیم که سیاسی کردن اجرای کنوانسیون و بهره‌برداری از  سازمان OPCW با انگیزه سیاسی، اعتبار کنوانسیون و همچنین اقتدار سازمان را به خطر می‌اندازد.


  ارشادی تاکید کرد که هرگونه تحقیق در مورد استفاده از سلاح های شیمیایی باید بی طرفانه، حرفه ای، معتبر و عینی باشد تا حقایق اثبات و به نتایج مبتنی بر شواهد  و ادله منجر گردد و در انجام این کار باید به شدت به مفاد و رویه های مندرج در  چارچوب قانونی کنوانسیون پایبند بود. هیچ انحرافی از کنوانسیون نباید مجاز باشد.


سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل در ادامه از ارائه صدمین گزارش ماهانه سوریه به سازمان منع سلاح های شیمیایی در ۱۶ مارس ۲۰۲۲ درباره فعالیت های مربوط به انهدام تسلیحات شیمیایی و تأسیسات تولید آنها در خاک این کشور استقبال کرد.


  وی همچنین پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران بر کاهش تعداد جلسات شورا در مورد پرونده تسلیحات شیمیایی سوریه را مطرح کرد و گفت این اقدام  می تواند کارایی شورا را بهبود داده و فضای مثبتی برای گفتگوی سازنده بین سوریه و سازمان منع سلاح های شیمیایی ایجاد نماید.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *